torsdag 20 september 2012

somna in...


är slöjd viktigt? känns som ett stort avstånd. i tid och rum. göra med händer och verktyg. skapa. i en tid då allt serveras. då allt finns. färdigt och finare. märker ovanan att hålla i en kniv en såg en tång. man blir trött och tröttnar. ska vi låta slöjden dö? pensionärerna brukar komma en kväll i veckan. dom fortsätter. men nästa generation? och nästa? ska slöjden få somna in... med pensionärerna... 

onsdag 19 september 2012

jagad...

tänker att jag ska reflektera. fundera. skriva några rader. här. om skolan. mina dagar. men. jag hinner ju aldrig! så mycket jagar hela tiden. klockan är nio. jag är trött. jag försöker imorgon...

onsdag 12 september 2012

tisdag 11 september 2012

slöjd...


Metall. Vi tillverkar krokar. Och lite annat. Lär känna, får kontakt med metaller hämtade ur jordens djup. Järn, mässing, aluminium, tenn. Vi smider och klipper. Nitar och formar. Borrar. Stansar. Färgar och putsar....och funderar. Lär oss gör vi ju hela tiden. Upptäcker. Hela livet håller vi på. Bör vi...

söndag 2 september 2012

från varje vinkel...



   Kan någon se

    från varje vinkel

            varje sekund

också in i djurs och människors

           hjärnor

  och där emellan

            varje

                tomrum


     han är     där

                     här

under pälsen...


   
      fet fiskhud

         ger grizzlyn

      det lugna ruset


           under pälsen

                      välbehag

lördag 25 augusti 2012

anteckningar…




VÄRDEBAS

den gamla diskursen
icke-segregering
social utjämning
jämnlikhet
generell medborgarkompetens
offentligt utbildningsansvar

den nya
individuell valfrihet
föräldrars utbildningsansvar
skolans effektivitet
individuell kompetens
konkurrens

från 

"public good"

till

"private good"

förskjutning i tidsandan:

"Skolan är och förblir en nyckel till att avskaffa klassamhället" (Palme, 1968)

"Samhällets mål är inte att förverkliga någon särskild idé helt vid sidan av vanliga människors livsvillkor…Samhället och institutionerna ska tjäna människorna här och nu, så att de kan förverkliga sina livsprojekt…" (Palme, 1984)

utopiernas, de stora idéernas, tidevarv förbi…

från en 
      
      SAMHÄLLSCENTRERAD
                        DEMOKRATISYN

                       till en

               INDIVIDCENTRERAD
                         DEMOKRATISYN

Några röster:

Alf Svensson: "Föräldrars rätt att överföra sina grundvärderingar till barnen"

Jörn Svensson: "Valfrihet!? Ja, efter en pluralistiskt inriktad offentlig skola med enhetligt innehåll."

Förskjutning från pluralism
        inom enheten till 
    pluralism mellan "oberoende"
  enheter
      vilket ger en ickepluralistisk
   skola och uppväxt för den enskilde uppväxande

***

Funderingspoesi:

Det individualistiska 
    projektet
kräver MER av regler
och lagar och ordningar

    biter sig själv i svansen

    Frihetsprojektet!?

Det kollektivistiska
   är "mjukare" i kanterna

systerskap * broderskap *överseende * förlåt 

   bärande fundament

bär varandra
bär varandras bördor
att bära de goda
idéerna tillsammans

(kan kollektiva strävanden 
    vara en del av
    individuella livsprojekt,…ja, 
    så klart)

(kan kollektiva strävanden
    vara en förutsättning
    för det individuella
    livsprojektet,…jomen
    det tror jag)

***

fler anteckningar…

valfrihetsresonemang
effektivitetsresonemang

grunden för kritiken
mot offentliga sektorn    (Hökmark)

mot detta(Bo Holmberg): en ökad frihet skapad av just den offentliga sektorn

"I en samtida, kapitalistisk värld där människor skulle möta varandra uteslutande som individer, eller på sin höjd som medlemmar i en familj, skulle något ske med människornas spontana uppfattning av hur saker och ting hänger ihop, av vilka makter som styr våra liv och hur vi kan undgå dem eller påverka dem. En spontan uppfattning av världen, som inte filtreras genom några politiska värderingar, tenderar i en sådan situation att på ett naturligt sätt förborgerligas. Ett egenintresse ställs mot ett annat egenintresse, and that's it. Den bistra sanningen är att det är en borgerlig, inte en socialistisk världsbild som då alstras spontant, som ett resultat av våra mellanmänskliga relationer och våra relationer till arbetsmarknaden eller samhället i stort." 

(Göran Grejder om utarmande av sociala rörelser, "Ingen kommer undan Olof Palme" ordfront 2012)