vi har ett "lärarband". vi träffas nu och då och spelar och sjunger efter bästa förmåga. det är så kul! förre musiklärarn leder och lär och berömmer och för oss framåt. känns bra att träffas kring något som är något annat. än skolan. nu övar vi på låtarna fanfar, recemption song, humbling river och the weight. hoppas vi kan få spela för någonnågra...
a very litle place in the gorgeous cyber-space with some theology and sadness, economy and madness, poetry and gladness, for the urban mankind...
torsdag 8 mars 2012
onsdag 7 mars 2012
en idé...
studerar. didaktik. intressant.
en idé!
som lärare sysslar vi med lärande(såklart). vi har erfarenheter av egna studier - långt tillbaka och inte så långt tillbaka. vi möter elever var vardag. vi utsätter dessa för undervisning och lärande i olika former. vi jobbar och kämpar på. samtalar. stöts och blöts. vi känner varandra som kollegor. hjälps åt ibland. vet om varandra och våra problem och styrkor och glädjeämnen. och sorger och annat. men! vi har inte studerat ihop. (en och annan undantagen). vi får ta itu med problem ihop. konferera ihop. kanske planera undervisning ihop. men inte studera ihop. skulle vi inte göra det? utsätta oss för gemensam undervisning emellanåt. visst har vi studiedagar ibland men det är inte samma sak. tänka om vi kunde utsätta oss för att vara en "klass" ett par dagar. en rejäl gruppuppgift i neutral miljö t ex. för att tillsammans komma själva fenomenet lärande(i denna speciella form) i på livet. tillsammans. lära känna varandra och vår verksamhet från den sidan.
är inte det en god idé!?
söndag 4 mars 2012
Kris...
Mina studier i didaktik för mej ut weben och in i skolans kris. 1,1 sökande till varje lärarutbildningsplats! Yrket lockar inte längre. Min mor(80) skrev så här i sin blogg häromveckan.
Risken för kvalitetssänkning i skolan är uppenbar. Varför vill man - vill man inte - bli lärare? Tänker på det där med att "brinna" för sitt ämne. Min far var biologi- och kemilärare och han var så himla intresserad. Hela tiden. Han kunde mycket. Lite "nödig". Kanske fanns det fler "nördar" i lärarkåren förr. Då, i en annan tid. Och kanske var skolan sån då att den passade för sådana och dom för den. Jag vet inte, men…
…kanske har nördarna andra arenor idag. Kanske passar de inte alls in i dagens skola. Jag vet inte. Jag bara funderar…
…vad jag vet är att min far INTE hade passat in. Han skulle bli fullkomligt skogstokig på allt runtomkringarbete lärare åläggs idag. Han ville ju gå hem efter sina lektioner. Sitta vid köksbordet och rätta sina prov och berömma elever. Och så ville han ha långt sommarlov. Och påsklov och jullov. Han ville hinna med så mycket annat i livet också. Men han var en bra lärare. Så säger hans gamla elever iaf...
lördag 3 mars 2012
rutiner...
jag läser om rutiner. det är bra för lärare att utarbeta rutiner i det dagliga värvet. det sker nästan omedvetet. man prövar sig fram och somt blir rutiner. det är ekonomiskt. man behöver inte tänka så mycket. man kan tänka på annat. på viktigt. rutiner skapas genom erfarenhet och fungerar till slut med automatik. givetvis skall dom reflekteras över nu och då. utvärderas. självkännedomen är överordnad. rutiner i lärarvärvet är erfarenhetskompetens. den måste erövras. med tiden blir den en värdefull personlig resurs i ett krävande arbete…
däremot är gemensamma rutiner problematiskt. kan vara. vi ska ha gemensamma rutiner för nästan allt i dagens skola. skriftligt noggrant formulerade. punkt för punkt. dessutom skall åtgärder enligt rutiner dokumenteras. vi satt i konferens häromveckan och gick igenom en hel hoper gemensamma rutiner. bl a har vi rutiner för när och hur en elev får avvisas från klassrummet. och med rutinerna följer ett formulär för rapport. finns det rutiner för hantering av utslutöverarbetade lärare tro...
torsdag 16 februari 2012
trög...
har nog
slaggat igen
i hjärnan
läser mitt gamla
liv i min gamla blogg
skrev ju riktigt
halvbra dikter
då tänker trögt
tänker lamt tamt men
allt har sin tid säger
vi tror det handlar om
fokus och fan år! åren och
dagen som idag är
bäst skriver vännen
Nea har alltid gjort och
åren går och går
och dagen den här
och dom andra...
tisdag 14 februari 2012
min stil...
Jag studerar. Just nu en tjock bok som heter "Elevens värld". Gunn Imsen heter hon som skrivit den. Jag tycker om hennes sätt att skriva. Jag är ensam hemma hela veckan. Känns konstigt. Och skönt. De andra åker skidor. I Norge. Igår pratade jag med en människa på hela dagen. Det var med en förälder till en gammal elev. Det var ett fint samtal. Jag lär om lärande och studerar samtidigt mitt eget. Mitt sätt. Jag märker att jag har behov av att knyta kunskapen till erfarenheter. Egna eller andras. Jag tänker hela tiden i de banorna. Det är nog min lärstil. Mitt sätt. Igår när jag läste om beteendemodifikation och positiv förstärkning i behavioristisk anda kom jag mig för att titta på ett avsnitt av den intressanta dokumentären "Den övervakade skolan". Beteendekorrigering. Allvarssamtal. Positiv förstärkning. Milda "straff". Det är skolans värld och vardag här som där. Senare läste jag om vår inre märkliga värld. Vad händer i hjärnan när vi lär? Och som en skänk från ovan sänder Svt ett fullkomligt hisnande program om just hjärnan, detta märkliga landskap…som är vi...
måndag 13 februari 2012
kognitiva läroprosesser…
korttidsminnet behåller informationen i ca 15 till 30 sek. för mej tror jag det ligger under 15. om jag t ex hör på nyheterna(med intresse!) och min hustru(störande) frågar(mitt i sändningen) "vem var det som uttalade sig om…(pensionsåldern t ex) kan jag nästan aldrig svara. trots att det var 5 sek sen jag hörde namnet(däremot vet jag givetvis vad personen sagt och från vilket politiskt håll uttalandet kom). Min hustru vet däremot namnen på alla som nämnts och uttalat sig under nyhetssändningen en lång stund efteråt. hon kan med all säkerhet namnet också på nyhetsuppläsaren. vi är olika...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)