tisdag 25 oktober 2011

skyddsombud...

Somnar tidigt. Vaknar tidigt. Idag kommer ett proffsskyddsombud till min slöjdsal. Han kommer slå ner på ett och annat, det är jag säker på. Dessutom har jag lite rörigt. Skyddsombud gillar ordning. Det har med skyddsombudspersonlighet att göra. Jag har en annan som är mer åt adhdhållet. Jag försvarar den med kreativitet och skaparglädje. Någon enstaka elev efterfrågar ORDNINGEN. Dom flesta tycker att slöjdsalen är mysig. Och dom jobbar. Dom flesta…

ORDNING och struktur styr mycket i skolan. I alla ämnen. Ordningsmänniskorna har stor makt. (Jag tror dom är överrepresenterade i lärarkåren.) Det är säkert bra. Det kanske är nödvändigt. Men. ORDNINGEN vinner ALLTID. En delmängd av ordningsmänniskorna klarar nämligen bara ORDNING. Därför blir det konflikt. Ordningen ska gälla ALLA och ÖVERALLT. Det ligger i ORDNINGENS väsen. Därför vinner den alltid. 

En elev tar inte av sig jackan i matsalen. Det är ett problem. Ett stort. Man ska ta av sig jackan i matsalen. Och kepsen. Jamen, den är ett skydd för henne. Mot omvärlden, försöker jag. Hon har det jobbigt. (Hon HAR det jobbigt!) Hon är tonåring. Jomen, ALLA ska ta av sig jackan i matsalen. Det har vi bestämt…

Jag var i kyrkan i söndags. Där satt en gubbe med keps på. Jag noterade. Men. Jag lyssnade på predikan. Och sjöng med i psalmerna. Och föll i konteplation. Leve FRIHETEN…

Idag ska vi skära karvsnitt. Skära i trä. Skapa. Gå in i. Försvinna in i. Med eller utan jackor och kepsar…

(Alltså, säkerheten är viktig! Jag säger inget annat…)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar