torsdag 18 september 2014


Lärarrummet. Efter-valet-snack. Ingen känner den där Berger som är förstanamn på SD-listan i kommunen. Pensionär. 73 år. Någon säger "Jag tror dom flyttar runt". Typ: dom har en plan. "Är du så konspiratorisk", säger jag, och skrattar…

Dagen efter ser jag på Uppdrag Granskning. Om Överkalix. Intressant. Handlar eg. inte alls om SD. Men. Dom räknar ju med ett antal röster där och reportern ringer upp en Jeff Al (SDs ordförande i Norrbotten) Han säger: "Liksom i alla kommuner har vi ambitionen att hitta en kandidat. Det gäller att hitta någon som vi kan pusha fram som ett möjligt namn.

Lindrot (förra kommunalrådet, S) och Kjell (nuvarande, C). Jamen dom är ju härifrån. De känner, och känner för, sin kommun så klart. Kanske vill de ha lite makt men f.a. vill de det bästa för kommunen. Det är jag fullkomligt säker om…

Men nån som kommer hit och har bott här ett år! Vad vill man åt då? Jag hälsa på den där Berger på torget och prata lite. Och han har uttalat sig i tidningen. Känns inte som han har särskilt stor koll på kommunens frågor. Vad handlar det om???

Makt?! Maktövertagande?

Konspiratoriskt tänkt!? 

2 kommentarer:

  1. Hej Urban, halkade in här och vill säga hej, det var länge sedan. Roligt att se att du fortsätter skriva.
    Jobbar du som lärare nu? Jag jobbar med lärarfrågor, på Lärarnas tidning.
    Det är otäckt med SD, och de stämningar som sprids i landet.
    Bästa hälsningar Lotta (fd listmaster på gamla Skriva-listan)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men hej Lotta! Vad trevligt att höra från dig. Jo, jag jobbar i skolan nu. Har gjort rätt länge. Och nu tänkte jag mig in i kommunpolitiken också(för V). Barnen utflugna och lite mer tid. Känns spännande... än så länge. Bloggandet har legat på is. Poesin likaså, även om det blir något någon gång då och då. Men nu tänker jag börja skriva här. Inifrån kommunhuset. Bara vi får tillträde(okt eller nov). Men du, visst jobbade du på AB också? Då, menar jag, för länge sen. Där hade jag 5 års blogg som bara försvann...

      mvh urban

      Radera