fredag 31 oktober 2014


Jag känner en
     professor i fysik som
        lutat sig in över
   det svarta hålets kant

På sin wihteboard har 
   han, efter nattens alla ekvationer,
    ringat in en formel han
 i det tidiga morgonljuset är
          på väg att förstå…

Jag kände en 
      ekonomiprofessor som
         som alltid gick 
    baklänges

Han föll utför ett stup
   (det kunde man ju räknat ut)
       han är död nu
Frid över hans minne!

Jag känner en trollkarl
    han reser runt i 
   landets små kommuner

Han trollar fram tillit
   och en lite annorlunda 
  form av kunskap

Han ler och säger:
  "Jag gör ju bara mitt jobb"
     
Jag känner en liten flicka
   hennes tidiga minnen från
      krigets fasor är på 
väg att blekna…

Hon skrattar när hon
   ser trollkarlens konster
hon håller sin mamma i
     handen och viskar:
           "Vi har ju varandra"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar